⬇ Där kan du komma till min..

18 november 2015

Kulturkrocken som är mycket svårare än vad jag trodde var möjligt

Tänkte berätta en grej som verkligen dragit ner mig väldigt mycket senaste tiden och gjort mig väldigt upprörd fler gånger ön vad jag kan räkna åpå mina händer och tår sen jag kom hit.

Det började ungefär två veckor in på High School och jag satt och pratade med en kompis på lunchen och hon sa något om att hennes pappa hade spankat henne (detta var i förbifarten i en berättelse). Jag blev helt chockad och började halvt skratta. Lät ju som att läsa en bok skriven på typ mitten av 1900-talet, men ne här sitter jag med en vanlig tonåring och året är 2015 och hon berättar om när hon blev smiskad som barn. Detta blev alltså olaglgt i sverige 1979, 36 år sedan. Min chock gjorde att jag bara rent ut sa vad jag täkte vilket var, skämtar du? Ho blev lika chockad som jag. "Vad menar du?" sa hon. "Blev du slagen som barn?" frågade jag fortfarande lika chockad. Detta fick istället henne att skratta och ho sa något i stil med "självklart". Jag berättade då att det är olagligt i sverige sen 80-talet och detta fick henne att skratta ännu mer och så sade hon "Haha, so if you do something bad in Sweden do your parents just say, Don´t do it again, and that´s it? (när hon sa detta gjorde hon så där med pekfingret, typ ajja bajja). Jag sa att ah typ så, eller man kan ju få andra konsekvenser, som utegångsförbud, indrag av pengar, någon syssla eller liknand men att det inte heller alls är vanligt där jag bor, bara faktum att man blir utskälld av sin förälder är nog. Hon tyckte detta var jättekul och fortsatte förlöjliga sverigeför det. Detta var första gången jag stötte på detta och självklart gjorde det mig upprörd och lite rädd, för jag har läst massor om att det inte hjälper att slå sina barn i längden. Trodde dock att detta kanske bara var hon och hennes familj. Men småsaker som hänt/sagts sen dess och speciellt senaste två veckorna har fått mig att inse at detta är vääldigt normalt här, hade t.ex. en kille idag som sa att i USA är det lite som att mata sitt barn, det bara är så, det är något du gör. Samma kille berättade även att när han blev smiskad av sin pappa fick han gå och välja ut en"pinne" han ville blii smiskad med, och han beskrev för mig för och nackdelar med de olika tjocklekarna och storlekarna. Helt ärligt ville jag bara spy och det sa jag till honom,och han är nog den första här som sagt att han förstår varför, att det är en självklarhet för honom men han förstår att det måste vara jättekonstigt för mig.
Sen sa han något i stil med att han inte förstår hur vi i Sverige inte slår våra barn, skolan är inte superstrikt, svära är inte en jätte stor deal osv, och ändå är vi liksom bra människoroch respekterar våra föräldrar. Ville bara skrika ut att det är för att inget av den skiten fakiskt hjälper, sa det dock lite mer polite. Var väldigt upprörd vid denna punkten och tro mig jag kunde fortsätta i evigheter. Skickade faktiskt precis en artikel till honom om nackdelar med att slå barn, till mitt försvar så sa han dock att han var intresserad av nackdelarna.

Finns inget jag kan göra åt det heller. I Sverige argumenterar jag väldigt mycket ch jjag älskar det och att hålla tyst här borta får mig verkligen inte att må bra. Men så fort man tar upp det börjar förlöjligandet..

Detta är en av de två sakerna som verkligen stör mig här borta. Men detta är definitivt den största grejen och det är inte heller något jag kan acceptera. De sa innan vi kom hit att inget är fel bara annorunda, men helt ärligt, barnaga är fel på alla möjliga håll och vis och det gör mig grymt upprörd hur många barn som blir misshandlade (för det är vad jag kallar det) varje dag. Läste att 2/3 av amerikaner anser det helt okej att slå sina barn för att disciplinera de. 
Jag vill bara spy när jag tänkerpå det. Gör mig grymt upprörd. Och det är verkligen den största kulturkrocken någonsin och jag vet aldrig om det kommer sluta chockera mig så fort någon pratar om det eller gör det, men ärligt talat så tror jag inte det. Detta är inetsat i mig galet mycket. Att slå någon/använda våld för att disciplinera är aldrig en lösning. VÅLD ÄR ALDRIG EN LÖSNING och jag vet åtminstonde ett land som verkligen måste inse det.


Tro inte detta är en stor klagan på mitt år, har det grymt här borta, men behövde verkligen skriva av mig på detta ämnet.

Och vill bara avsluta med att säga: If you are an american reading this please don't get too offended. I love your country and I live in it for a reason, but this is so absurd to me I just had to write about it. I know you grew up here and it's normal. I didn't write this to be mean, I just needed to express my feelings, and I'm sorry if I hurt yours. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar