⬇ Där kan du komma till min..

16 juli 2015

Visumansökan och lite tankar

Så nu sitter jag och Linnéa på tåget på väg mot stockholm och är framme om ungefär en timme. Imon är det dags för amerikanska ambassaden där jag ska skaffa visum.
I så många år har jag läst om andra utbytisar som åkt dit o jag har alltid varit så taggad på att själv göra det för det skulle kännas så riktigt.
Men helt ärligt känns det inte på riktigt. Kanske när jag är där,, men vill ha min värdfamilj. Igår fick jag ett mejl från STS om vaccinationer (2 kvar)  o där skrev de även att de inte fått någon återkoppling på min placering.... Så ordet återkoppling har fastnat i mitt huvud,, innebär det då att jag har placering?? 
IALLAFALL väldigt glad att både Klara och Elin har fått familjer!! Klara åker i slutet av augusti o Elin antagligen i mitten.
Detta är så ovisst. Jag kan åka om 8 dagar. Det är helt sjukt.

Tänkte bara också berätta om visumansökan eftersom det kanske är rätt bra för framtida utbytisar.
 
1. Man betalar en sevis-avgift (behövs för ett visum) i slutfakturan.

2. Man får hem ett brev från STS med kvittot på secisangiften och ett annat papper o sen instruktioner för hur man går till väga.

3. Man går in på hemsidan som står i instruktionerna (amerikanska ambassaden) o skapar en visumansökan.

4. Man fyller i otroligt mycket uppgifter, vanliga uppgifter om skola o familj som address, telefon o.s.v. 
Man får även svara på lite andra frågor som im man tänker utföra terroristhandlingarbunder sin vistelse eller om man tänker medverka i människohandel. Only in america man frågar sånt, menmen

5. Man betalar en handläggningsavgift och skriver ut kvittot.

6. Man bokar tid hos amerikanska ambassaden.

7. Man åker dit o tar med sig följande:
- Engelskt personbevis med stämpel från skatteverket
- Sitt pass (eftersom visumet hamnar där)
- Kvittot man tidigare skrev ut
- Kvittona från STS som man fick i brevet

8. Man lämnar in ovanstående får några frågor och åker hem o sen kommer det på posten inom en vecka.

Mitt största tips
Börja i tid, verkligen. Jag gjorde inte det o det var inte jättesmart. Önskar jag hade börjat tidigare, menmen det går ju ändå.


Så går det alltså till :) Ska verkligen försöka vara mer uppdaterande här på bloggen men tycker det är otroligt jobbigt när jag inte fått värdfamilj ännu, men ska försöka!

Ha det gött!

Ett bildlöst inlägg kan vara tråkigt så här är en bild på min äggmacka, tror inte det uppskattades av andra på tåget 😁

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar